Освіта для життя

Комплексна політика для реалізації реформи НУШ

#хочуцевивчати
#хочуцевикладати
#знаннядлякожногодня
Якою має бути шкільна освіта, що відповідає на виклики сучасного світу?
Як підготувати урок, щоб учні використовували знання поза стінами школи?
Як зробити навчання сучасним, практичним і захопливим?
Як пояснити держстандарти просто, щоб освітяни легко їх використовували?
Якими мають бути сучасні лабораторії, майстерні, мистецькі студії?
Як створити підручник, за яким цікаво навчатись?

Створюємо концепції освітніх галузей, які дадуть відповіді на ці запитання й вплинуть на те:

01
Що вивчають учні в школі
02
Про що розповідають у сучасних підручниках
03
Який вигляд мають
класи
лабораторії
майстерні
04
Які технології й підходи використовують учителі

Таймлайн проєкту

січень–червень
Опитування
освітян
батьків
школярів
Відкритий діалог з освітянами й експертами про те, як оновити підходи до викладання
липень
Розроблення концепцій освітніх галузей, яке охоплюватиме визначення мети та викликів, очікуваних результатів навчання, а також аналіз успішних міжнародних прикладів
Громадське обговорення концепцій на платформі Є-демократія
серпень
Затвердження концепцій наказом МОН
Професійний розвиток учителів пілотних шкіл у трьох освітніх галузях
Розроблення навчально-методичних матеріалів для освітян, які працюватимуть з оновленим змістом у 5 класах
Закупівля обладнання і ремонти в лабораторіях і майстернях пілотних шкіл
вересень 2025 – травень 2026
Навчання пʼятикласників у пілотних школах за оновленими підходами в мистецькій, технологічній і природничій освітніх галузях
Збір зворотного звʼязку учасників пілоту
Підготовка до масштабування

Кому

Освітянам
легкий спосіб відстежити освітній поступ учнів з 1 до 12 класу: поєднання компетентностей і конкретних вправ та підходів
держстандарти простою мовою
зрозумілі інструменти для підготовки уроків
розвантаження програм
якісні програми навчання і підвищення кваліфікації
моделі сучасних кабінетів: природничих лабораторій, майстерень, мистецьких студій
міжгалузева взаємодія: синхронна поява тем, що доповнюють одна одну на різних предметах
Поділитися ідеями
Батькам
діти навчатимуться в цікавому, інтерактивному й безпечному просторі
вільний час для вас і дітей: школярі будуть самостійно та вчасно справлятися зі шкільним навантаженням і не витрачатимуть увесь вечір на домашню роботу
розвиток наскрізних вмінь, таких як критичне мислення та пошук креативних рішень, робота в команді, ефективне спілкування допоможе дітям бути стійкими в мінливому світі
профорієнтація: ваші діти зможуть «приміряти» на себе різні професії та самостійно вирішувати, ким стати в майбутньому
спостерігаємо разом за траєкторією розвитку вашої дитини на кожному році навчання
Поділитися ідеями
Школярам
ні — нерухомому сидінню за партами по 8 годин! В оновленому змісті освіти — рухові активності щодня у школі
нові формати підручників, доступ до цифрових платформ з сучасним аудіо- та відео контентом
навчатися цікаво: не лише формули, а й реальні експерименти, які допоможуть зрозуміти, як усе працює на практиці
використовувати освіту для життя: як написати резюме, розрахувати сімейний бюджет, впливати на зміни в суспільстві, реагувати в стресових ситуаціях
спільні інтерактиви з однокласниками і створення власних проєктів
знаходити в школі відповіді на важливі запитання
Результати опитування

Освітні
галузі

Технологічна
Є міф, що технології можуть бути цікавими лише учням, що мріють займатися інженерією. Проте технології можуть охоплювати робототехніку, побудову квест-кімнат, проєктування екологічно чистого басейну чи розроблення інструментів, які допоможуть навчатися школярам з особливими освітніми потребами.
Технологічна галузь дає змогу приміряти на себе різні професії, відвідуючи компанії та підприємства; створювати рішення, моделі чи прототипи, співпрацюючи з місцевим бізнесом або установами; навчитися проєктного підходу.
Познайомитися з експерт(к)ами
Оксана де Конінг
Лідерка і проєктна менеджерка експертної групи технологічної освітньої галузі. Освітянка у сфері технологій (Техназіум Newmancollege в Нідерландах); магістриня математики (ф-т кібернетики КНУ, моделювання складних систем), ініціаторка, координаторка й викладачка в українській школі в Нідерландах; засновниця та видавчиня журналу «САЛОН» (дизайн, архітектура, урбаністика). Експертка з технологій (проєктного підходу, формули STEAM-освіти), дизайну, математики.
Світлана Рожок
Експертка, магістриня психології, спеціалістка з педагогіки й методики середньої освіти (фізико-математичний факультет). Викладачка і тренерка з досвідом роботи в Україні та Нідерландах, проєктна менеджерка (понад 10 років досвіду імплементації різнопланових проєктів в Україні), консультантка й радниця міжнародних організацій.
Оксана Абрамова
Доцентка, кандидатка педагогічних наук Центральноукраїнського державного університету імені Володимира Винниченка, має 20-річний досвід роботи. Співавторка модельної програми з технологій і державних стандартів базової та профільної середньої освіти. Опублікувала понад 100 наукових праць. Експертка НАЗЯВО з акредитації освітніх програм, наукова консультантка Інституту соціокультурного менеджменту (ІСКМ).
Інна Дьоміна
Докторка філософії (PhD) у галузі публічного управління, засновниця і директорка ліцею Dominion. Біологиня, учителька вищої категорії з природничих наук. Фіналістка Global Teacher Prize Ukraine 2024. Підготувала понад 30 переможців олімпіад і конкурсів МАН (2013–2024). Авторка першого в Україні інтегрованого курсу Science (2013), співавторка курсу «Природничі науки» для 10–11 класів. Розробила перші в Україні уроки про COVID-19 для 6–10 класів у співпраці з ГО «Смарт освіта» і UNICEF. Засновниця наукової онлайн-школи «Наука на літо» (800+ учнів). Дописувачка порталу «Нова українська школа».
Ольга Коршунова
Освітянка у сфері інформатики й STEM-освіти, вчителька-методистка, авторка модельних і навчальних програм з інформатики та інтегрованого курсу STEM, авторка підручників і навчальних посібників «Я досліджую світ» для 1–4 класів, «Інформатика» для 2–9 класів, STEM для 7–9 класів, ініціаторка Всеукраїнського проєкту «Я — дослідник», авторка програмного забезпечення «Скарбниця знань», наукова співробітниця відділу математичної та інформатичної освіти Інституту педагогіки НАПН України.
Марина Войтович
Освітянка з 20-річним досвідом в індивідуальній освіті, вчителька вищої категорії. Розробляє методичну базу для індивідуальних освітніх траєкторій учнів. Керівниця проєкту «Pop-Up-school» у Нідерландах (2022), учасниця експертної групи Міністерства освіти Нідерландів з питань освіти українських дітей. Координаторка проєкту «Kids Club» (United Way) в Амстердамі.
Мирон Палійчук
Учитель технологій і фізики. Вища кваліфікаційна категорія, педагогічне звання — вчитель-методист, відмінник освіти України. Учасник робочої групи з оновлення навчальної програми  «Трудове навчання. 5–9 класи» (для закладів загальної середньої освіти (2017) та розробки Державного стандарту базової середньої освіти «Технологічна галузь» (2019).  З 2021 до 2023 року — член експертної комісії з надання грифів навчальній літературі та навчальним програмам «Технологічна галузь» при МОН України. Співавтор підручника «Технології, 7 клас» (2024),  «Технології, 8 клас» (2025) для закладів загальної середньої освіти (НУШ).
Математична
Математика — це універсальна мова, яка однаково звучить у кожному куточку світу. З першого до останнього класу вона веде учнів шляхом логіки та креативності, навчаючи розв'язувати не лише рівняння, а й життєві проблеми. Розвʼязання математичних задач тренують гнучкість мислення та вміння ухвалювати зважені рішення.
Завдяки своїй універсальності математика переплітається з іншими освітніми галузями: природничою (для аналізу природних явищ), інформатичною (для розвитку алгоритмічного мислення та програмування), мистецькою (для пояснення таких понять, як пропорції, ритм, перспектива, симетрія), технологічною (для вимірювань, розрахунків і моделювання), мовно-літературною (для розвитку математичної лінгвістики), історичною (для аналізу хронології та історичних тенденцій) та інших. Це допомагає учням побачити дивовижні зв'язки між різними сферами знань та скласти власне розуміння світу.
Познайомитися з експерт(к)ами
Катерина Терлецька
Лідерка експертної групи математичної освітньої галузі. Докторка фізико-математичних наук, старша наукова співробітниця Інституту проблем математичних машин і систем НАН України, завідувачка лабораторії математичних наук Національного центру «Мала академія наук України». Активна науковиця, яка спеціалізується на математичному моделюванні в океанографії. Працювала в дослідницьких інститутах Європи й Азії. Авторка навчальних програм і посібників із позашкільної математики та кліматичної освіти. Популяризаторка науки і співзасновниця проєкту «Дійсна наука», який знайомить з наукою через лекції в закладах освіти України.
Дарина Васильєва
Кандидатка педагогічних наук, завідувачка відділу математичної та інформатичної освіти Інституту педагогіки НАПН України, старша дослідниця. Співавторка Державного стандарту профільної середньої освіти, авторка модельних програм і співавторка підручників з математики для НУШ.
Ольга Вашуленко
Кандидатка педагогічних наук, заступниця начальника науково-організаційного відділу апарату Президії НАПН України, старша наукова співробітниця відділу математичної та інформатичної освіти Інституту педагогіки НАПН України. Співавторка державних стандартів базової та профільної середньої освіти. Членкиня галузевої експертної комісії з математики МОН України.
Олексій Дем'яненко
Учитель математики Ліцею №100 «Поділ» м. Києва, учитель-методист, експерт УЦОЯО.
Тетяна Захарченко
Кандидатка фізико-математичних наук, викладачка УКУ. Має понад 10 років досвіду в науковій діяльності та дослідженні освітніх систем різних країн. Пройшла наукове стажування в Канаді й навчалася за короткостроковими програмами в Італії, Нідерландах та Сербії.
Григорій Торбін
Математик, доктор фізико-математичних наук, професор кафедри математичного аналізу і диференціальних рівнянь, проректор з наукової роботи Українського державного університету імені М.П.Драгоманова.
Оксана Безущак
Докторка фізико-математичних наук, професорка, деканка з навчальної роботи механіко-математичного факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка, заслужена працівниця освіти України. З 2015 року голова підкомісії з математики Міністерства освіти і науки України.
Природнича
Медицина, інженерія, інноваційні технології в оборонній та аграрній промисловості — усе це бере початок у природничій галузі. Природнича освіта — це фундамент для всіх, хто хоче зрозуміти, як побудований цей світ, мислити критично, діяти відповідально та творити своє майбутнє. Ці знання потрібні також майбутнім інженерам, генетикам, медикам, дослідникам у лабораторіях тощо.
Вони стануть у пригоді у різноманітніших сферах: науковій журналістиці, зоології, агрономії, фармацевтиці. Ми віримо, що оновлення природничої освіти формує не лише успішне майбутнє всієї країни, а й  найголовніше — людину, здатну робити усвідомлений і вільний вибір. Для цього пропонуємо перейти від зазубрювання формул до формування усвідомленої картини світу, від «Мені це не потрібно, бо я не збираюся бути вченим» до «Вау! Я розумію, як це працює!».
Познайомитися з експерт(к)ами
Сергій Колебошин
Лідер експертної групи природничої освітньої галузі, учитель фізики, український державний службовець, політик, народний депутат України 9-го скликання. Працював лаборантом кабінету фізики, викладав у Рішельєвському ліцеї Одеси. Тривалий час був директором Овідіопольського НВК «ЗОШ I—III ступенів». З 2017 до 2019 року працював заступником голови Одеської обласної державної адміністрації. Співзасновник програми дистанційного навчання «Osvita-online».
Ярослава Мозгова
Проєктна менеджерка експертної групи природничої освітньої галузі, освітня експертка, менеджерка освітніх проєктів. Має 8 років досвіду у сфері освіти на різних посадах, з яких — 5 років учителювання. Уміє створювати комплексні освітні рішення. Вірить, що освіта — найважливіший інструмент у розбудові сильної держави.
Руслан Шаламов
Кандидат біологічних наук (спеціальність «Біохімія»), учитель біології Харківського наукового ліцею «Обдарованість». Експерт із компетентнісного навчання. Засновник творчого об'єднання «Соняшник». Автор освітніх видань з медіаграмотності та протидії дезінформації, зокрема проєкту «Абетка вакцинації».
Ігор Чернецький
Експерт з фізики, досвідчений педагог із понад 30-річним стажем. Працював учителем фізики й заступником директора з наукової роботи в школах Кам'янця-Подільського та Києва. З 2011 року — завідувач відділу створення навчально-тематичних систем знань Національного центру «Мала академія наук України». Лауреат Всеукраїнського конкурсу «Учитель року 2005».
Сергій Зеленін
Експерт з фізики, викладач Фахового коледжу ОНУ імені І.І. Мечникова. Має значний досвід наукової та викладацької роботи: науковий співробітник НДІ фізики, учитель фізики Рішельєвського ліцею. З 2017 року працює розробником програмного забезпечення.
Світлана Пітайкіна
Експертка початкової освіти. Працювала вихователькою, вчителькою, в освітній локації «Д/з без проблем». Займається відкриттям центру дитячої освіти для дошкільнят. Викладає мову, літературу, природознавство та культуру у 2–7 класах школи «Афіни». Тьюторка й учителька дистанційного навчання.
Вікторія Косик
Директорка Центру освітнього консультування, освітня технологиня, авторка методик використання ІКТ в освіті, тренерка від компанії «ЕдПро Дистрибьюшн».
Павло Остапенко
Голова Товариства дослідників України. Засновник школи-семінару «Проблем розвитку регіонів України», експерт із територіального розвитку й геоінформаційних систем. Працював в Україні експертом і керівником проєктів на замовлення міжнародних компаній: Environment Resource Management, Shell, Volkswagen Foundation, Agriteam consulting Canada. Кандидат географічних наук, автор 15 наукових праць.
Інна Дьоміна
Докторка філософії (PhD) в галузі публічного управління, засновниця і директорка ліцею «Dominion». Біологиня, учителька вищої категорії з природничих наук. Фіналістка Global Teacher Prize Ukraine 2024. Підготувала понад 30 переможців олімпіад і конкурсів МАН (2013–2024). Авторка першого в Україні інтегрованого курсу Science (2013), співавторка курсу «Природничі науки» для 10–11 класів. Розробила перші в Україні уроки про COVID-19 для 6–10 класів у співпраці з ГО «Смарт освіта» і UNICEF. Засновниця наукової онлайн-школи «Наука на літо» (800+ учнів). Дописувачка порталу «Нова українська школа».
Олександр Олійник
Викладач фізики в демократичній школі «Майбутні». Працює в освіті понад 7 років. Викладав фізику й інформатику в сільській школі, був заступником директора в Ліцеї № 12 міста Житомира. Закінчив програму освітніх управлінців у KMBS. Зараз допомагає компанії Elizlabs у методичному й маркетологічному супроводі.
Олександр Триліс
Учитель фізики в школі «Базис». Учитель фізики в Ліцеї №145 Києва, учитель фізики в УФМЛ.
Олексій Григорович
Хімік, викладач (ХНУ імені В. Н. Каразіна, 1992–1997), аспірантура при Науково-дослідному інституті хімії ХНУ імені В.Н.Каразіна, 1997–2000, кандидат хімічних наук зі спеціальності «Фізична хімія». Доцент кафедри методики природничо-математичної освіти Комунального вищого навчального закладу «Харківська академія неперервної освіти».
Олена Бобкова
Методистка відділу банка тестових завдань і психометричного аналізу УЦОЯО. Відмінниця освіти України, лауреатка Всеукраїнського конкурсу «Учитель року 2002» в номінації «Хімія», має педагогічне звання «вчитель-методист». Членкиня робочої групи з розроблення Державних стандартів базової середньої освіти і профільної освіти, авторка навчальної модельної програми «Пізнаємо природу» для 5-6 класів, членкиня експертної групи з експертизи навчальної літератури і навчальних програм з хімії.
Громадянська та історична
Громадянська та історична освіта — це шлях до нового покоління українців, які не просто знають історію, а живуть із відчуттям власної гідності, цінують свободу і здатні разом з іншими будувати спільне майбутнє. Ці люди усвідомлюють, хто вони й звідки, розуміють роль і вплив України в ширшому історичному, світовому контексті та роль України в ньому. Цього можна досягати якісною дискусією між учителями й дітьми, цікавими дослідженнями політики та історії, іграми і спільними пошуками відповідей на глибокі питання.
Школа стає живою демократичною спільнотою, де кожен голос важливий, де діти вчаться не лише слухати, а й висловлювати свою думку, не лише виконувати рішення, а й брати участь у їхньому творенні. Так через щоденну практику демократії формується нове покоління свідомих громадян, готових спільно розбудовувати українську державу, плекати нашу історію та культуру, відчувати свою ідентичність як українця та українки в глобальному світовому контексті.
Познайомитися з експерт(к)ами
Лідерами експертної групи громадянської та історичної освітньої галузі є команда демократичної освітньої системи «Майбутні»
Валерій Хмельницький
Проєктний менеджер експертної групи громадянської та історичної освітньої галузі, голова комунікацій Демократичної школи «Майбутні», співавтор модельної навчальної програми «Захист України». Координатор проєкту «Громадянська освіта: перезавантаження» за підтримки Міжнародного фонду «Відродження».
Марина Кафтан
Експертка з контенту Офісу впровадження НУШ при МОН, авторка модельних програм і підручників з історії та громадянської освіти, співавторка державних стандартів, учасниця візійної групи, була проєктною менеджеркою Команди відновлення та підтримки реформ МОН.
Ірина Костюк
Методистка ЛОІППО, методистка кабінету координації впровадження НУШ, викладачка кафедри суспільствознавчої освіти. Членкиня робочої групи зі створення стандарту освітньої галузі «Суспільствознавство» та навчальної програми з історії для 5–9 класів. Також брала участь у розробленні стандарту освітньої галузі «Історія та громадянська освіта» та модельної навчальної програми для 5–6 класів.
Олександра Козорог
Координаторка освітніх проєктів Української Гельсінської спілки з прав людини, членкиня правління ГС «Освітній дім прав людини», співавторка програм, співавторка державних стандартів.
Ірина Когут
Соціологиня, старша аналітикиня центру Cedos, авторка досліджень у сфері середньої освіти, членкиня робочих груп із розроблення ЗУ «Про освіту» та «Про повну загальну середню освіту», координаторка проєктного офісу підтримки оновлення предмета «Захист України», співавторка модельної навчальної програми цього курсу, членкиня проєкту «Громадянська освіта: перезавантаження».
Анна Коваленко
Членкиня проєктного офісу з оновлення предмета «Захист України» та співавторка модельної навчальної програми, членкиня проєкту «Громадянська освіта: перезавантаження».
Христина Чушак
Координаторка програми «Демократична школа» в Європейському центрі Вергеланда, доцентка у КЗ ЛОР Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти, співавторка державних стандартів.
Інна Совсун
Народна депутатка України, перша заступниця міністра освіти і науки України (2014–2016), старша викладачка Київської школи економіки та НаУКМА.
Юлія Топольницька
Кандидатка історичних наук, асистентка кафедри новітньої історії України історичного факультету КНУ імені Тараса Шевченка, співавторка підручників і посібників, авторка й методистка курсів з історії та громадянської освіти у проєктах «Всеукраїнська школа онлайн», «Вчися вухами».
Тимур Демчук
Керівник корпоративних програм Києво-Могилянської бізнес-школи, викладач Демократичної школи «Майбутні», методолог просвітницького проєкту для підлітків «Змінотворці», член проєкту «Громадянська освіта: перезавантаження».
Мовно-літературна (українська)
Мовно-літературна галузь — це більше, ніж академічне вивчення мови чи літератури. Це потужне джерело натхнення та самовираження. Мова й література відкривають перед нами безмежний світ, де кожне слово може бути ключем до розуміння людини, а літературні твори — це відображення наших прагнень, надій і страхів.
Це шлях, на якому кожен знайде власну історію, що допоможе ліпше зрозуміти себе і світ навколо, зберігаючи культурну унікальність та національну свідомість.
Познайомитися з експерт(к)ами
Артур Пройдаков
Лідер експертної групи мовно-літературної освітньої галузі, учитель української мови й літератури, виконавчий директор БО «БФ «Освітня фундація «МрійДій». Переможець премії Global Teacher Prize Ukraine 2021, увійшов до десятки фіналістів Global Teacher Prize 2023, амбасадор премії Global Teacher Prize Ukraine, переможець грантової програми від Київської школи економіки, лауреат премії «Герой року 2021» за версією «Української правди». Автор подкасту «ЗНО з української мови та літератури» на «Освіта UA», курсу «МовиТи» на EdEra, аудіоуроків у проєкті «Вчися вухами» від ГО «Смарт освіта», автор курсу у Всеукраїнській школі онлайн. Багаторазовий спікер і тренер освітніх заходів.
Денис Хохлов
Проєктний менеджер експертної групи мовно-літературної освітньої галузі. Учитель історії у ПЗО «МрійДій», менеджер з моніторингу й аналізу даних у БО «БФ «Освітня фундація «МрійДій», адміністратор Освітнього центру «МрійДій» в Києві, PhD-студент Докторської школи Університету Грінченка, організатор освітніх та наукових подій.
Анастасія Онатій
Кандидатка філологічних наук, співавторка підручників з української мови та робочих зошитів для 5–8 класів НУШ, очільниця відділу освітніх програм й аналітики благодійного фонду savED, доцентка кафедри української мови Національного університету «Києво-Могилянська академія», учителька української мови (Новопечерська школа м. Києва), авторка уроків з української мови для 10 класу у Всеукраїнській школі онлайн, тренерка ГС «Освіторія», співзасновниця освітньої студії «Без оцінок», експертка Українського центру оцінювання якості освіти. Популяризує сучасні підходи у вивченні української мови.
Ольга Питюр
Учителька української мови й літератур (української та зарубіжної), методистка, співавторка навчального комплекту «Навчаємо(сь) української разом» для 1 і 2 класів з навчанням мовами національних меншин; авторка посібника «Бомбезна українська. Як спланувати та провести мовний табір» (у двох частинах).
Ірина Сітькова
Учителька української мови й літератури вищої категорії, учителька-методистка. Фіналістка Всеукраїнського конкурсу «Учитель року 2018». Півфіналістка конкурсу Teacher Innovation Cup — 2020. Переможниця програми «Успішний учитель» (2022). Сертифікована вчителька, нагороджена Грамотою Верховної Ради України. Спікерка вебінарів, авторка Студії педагогічного дизайну, популяризує діяльнісний підхід у навчанні, формувальне оцінювання.
Віктор Ткач
Учитель початкових класів (ПЗО «МрійДій Рибальський»), тренер освітнього центру MriyDiy. Методист і ментор проєктів із подолання освітніх втрат у БФ «Освітня Фундація MriyDiy», сертифікований тренер з інструментів виявлення та подолання освітніх втрат у початковій школі, автор освітніх вебінарів.
Олександра Захарчук
Учителька української мови й інтегрованого курсу літератур, сертифікована тренерка з надолуження освітніх втрат проєкту «Наздоженемо» від ГО  «Освіторія», проєкту «СаtchUp» від БО «БФ «Освітня фундація «МрійДій», розробниця методичних матеріалів для курсу з надолуження освітніх утрат для БО «БФ «Освітня фундація «МрійДій», амбасадорка проєкту «Перефарбований лис».
Ольга Кецмур
Учителька української мови, літератури й інтегрованого курсу літератур Калуського ліцею №10 Івано-Франківської області. Освітянка з 18-річним стажем, учителька-методистка. Переможниця Всеукраїнського конкурсу «Учитель року 2018». Заслужена вчителька України, сертифікована вчителька НУШ, півфіналістка премії Global Teacher Prize Ukraine 2024. Заступниця голови журі конкурсу «Учитель року». Експертка оцінювання учасників сертифікації. Спікерка вебінарів, а також майстерок педагогічної фаховості. Амбасадорка проєкту IREX «Вивчай і розрізняй: інфомедійна грамотність в освіті». Авторка Інтерактивного довідника «Українська мова. 5–11 класи»  та численних фахових публікацій у медіа.
Андрій Панченков
Експерт з оцінювання якості освіти та освітніх вимірювань, креативний директор освітньої платформи «Освіта.ua». Співавтор державних стандартів НУШ і модельних програм, член експертних комісій МОН, тренер і консультант міжнародних освітніх ініціатив.
Мовно-літературна (іноземна)
Скільки мов ти знаєш — стільки разів ти людина, казав філософ і письменник Йоганн Вольфганг фон Гете. І ми з цим абсолютно згодні. У глобалізованому світі без іноземних мов не обійтися. І що важливо, це потужний інструмент формування позитивного іміджу України у світі.
Та іноземні мови — це не тільки про спілкування з іноземцями, а ще й про розвиток мозку, критичне мислення і доступ до знань зі всього світу.
Познайомитися з експерт(к)ами
Яна Козаченко
Лідерка експертної групи мовно-літературної освітньої галузі (іноземні мови), сертифікована мовна тренерка Кембриджського університету, підприємиця та авторка освітніх інновацій. Мовна тренерка з 19-річним досвідом роботи в політичному та бізнес-секторі України. Спікерка, авторка навчальних матеріалів і посібника «Англоконструктор», що популяризує ігровий підхід до вивчення граматики. Авторка курсу «Англійська для лідерів» спільно з Українською академією лідерства. Тренерка й наставниця вчителів.
Крістіна Гончаренко
Експертка з викладання англійської мови, сертифікована мовна тренерка Кембриджського університету, академічна директорка мовної агенції EverEnglish і тренерка викладачів. Має понад 15-річний досвід у фаховому підвищенні кваліфікації та створенні навчальних матеріалів на цифрових платформах. Менторка вчителів-початківців.
Альона Литовченко
Експертка з викладання англійської мови, сертифікована мовна тренерка Кембриджського університету, методистка і тренерка з 23-річним досвідом. Лідерка в упровадженні інноваційних підходів до навчання, яка формує майбутнє мовної освіти в Україні.
Ірина Шадріна
Фасилітаторка та тренерка з багаторічним досвідом роботи у сфері викладання англійської мови та підтримки вчителів. Магістриня англійської філології (Українського державного університету імені М. П. Драгоманова). Учителька англійської мови в БПЛ «Міцва-613». Фасилітаторка проєкту SWITLO в Білій Церкві. Тренерка вчителів Британської Ради в Україні.
Олена Матвіюк
Лідерка професійного розвитку педагогів, директорка освітнього центру й ініціаторка новаторських змін в освіті. Тренерка з багаторічним досвідом. Директорка Вараського центру професійного розвитку педагогічних працівників. Тренерка Нової української школи. Керівниця ГО «Простір креативних ідей».
Наталія Великоробець
Лідерка освітніх змін, освітянка з 29-річним досвідом. Директорка Чортківського ліцею №1 імені Маркіяна Шашкевича, учителька англійської мови, тренерка вчителів англійської мови. Співавторка посібника «Радість спілкування англійською мовою».
Ірина Сутугіна
Технічна директорка школи англійської мови English Prime, сертифікована інструкторка прикладної освіти і тренерка English as a Second Language of Applied Scholastics. Методистка та авторка навчальних курсів і програм, зокрема для просунутих рівнів Mastery та Business English. Має 16 років педагогічного стажу й 10 років у освітньому менеджменті, особисто підготувала 500+ вчителів. Магістриня іноземної філології (англійська мова та література).
Ірина Унгурян
Кандидатка педагогічних наук, завідувачка кафедри педагогіки, психології та теорії управління освітою ІППО Чернівецької області, майстер-тренерка Європейського фонду освіти (European Training Foundation) та експертка освітніх реформ. Співавторка модельних програм і державних стандартів НУШ, авторка та координаторка проєктів з підвищення кваліфікації педагогів, зокрема у сфері іншомовної освіти, цифрових інструментів та формувального оцінювання.
Інформатична
Інформатика — це не просто наука про комп'ютери. Це спосіб мислення, який поєднує технології, творчість і людський потенціал для перетворення світу. У сучасній школі вона виходить за межі предмета, стає ключем до створення інноваційного освітнього простору, у якому учні вчаться не лише користуватися цифровими інструментами, а й створювати власні технологічні рішення.
Так формується нове покоління свідомих громадян, які готові вдосконалювати цифровий світ, створюючи технології для суспільного розвитку й позитивних змін.
Познайомитися з експерт(к)ами
Оксана Пасічник
Лідерка експертної групи інформатичної освітньої галузі, учителька інформатики ліцею «Сихівський». Співавторка державних стандартів початкової, базової, профільної середньої освіти, співавторка модельних навчальних програм і навчальних матеріалів з інформатики, зокрема сайту «ДистОсвіта». Темою професійного зацікавлення є формування обчислювального мислення на уроках інформатики, розвиток інформаційно-цифрової компетентності учнів і педагогів, а також використання цифрових технологій для підвищення ефективності викладання у форматі змішаного навчання.
Ольга Коршунова
Освітянка у сфері інформатики й STEM-освіти, вчителька-методистка, авторка модельних і навчальних програм з інформатики та інтегрованого курсу STEM, авторка підручників і навчальних посібників «Я досліджую світ» для 1–4 класів, «Інформатика» для 2–9 класів, STEM для 7–9 класів. Ініціаторка Всеукраїнського проєкту «Я — дослідник», авторка програмного забезпечення «Скарбниця знань», наукова співробітниця відділу математичної та інформатичної освіти Інституту педагогіки НАПН України.
Людмила Чернікова
Проректорка з навчально-методичної роботи Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, доцентка кафедри інформатичної та технологічної освіти, кандидатка педагогічних наук, заслужена працівниця освіти. Співавторка державних стандартів початкової, базової та профільної середньої освіти, модельних навчальних програм, підручників і цифрового контенту з інформатики, регіональна координаторка та супервізорка НУШ.
Ірина Сокол
Кандидатка педагогічних наук, доцентка, вчителька-методистка Запорізької спеціалізованої школи-інтернату ІІ-ІІІ ступенів «Січовий колегіум». Співавторка модельних навчальних програм і посібників з робототехніки. Сертифікована тренерка Google. Цікавиться інноваціями, штучним інтелектом, робототехнікою, квестами, інформаційною безпекою та медіаграмотністю.
Ольга Барна
Доцентка кафедри інформатики Тернопільського національного педагогічного університету імені В. Гнатюка, кандидатка педагогічних наук. Експертка освітніх інновацій, тренерка програм Intel (2004–2014) та Microsoft. Авторка 100+ праць та співавторка 30+ шкільних підручників з інформатики. Членкиня робочих груп МОН з питань ІКТ та STEM-освіти.
Наталія Морзе
Членкиня-кореспондентка НАПН України, докторка педагогічних наук, професорка кафедри комп'ютерних наук Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, заслужена працівниця освіти, експертка ЮНЕСКО. Авторка модельних і навчальних програм та понад 100 підручників і посібників з інформатики та методики навчання інформатики. Сфера наукових інтересів: ІТ-освіта, цифровізація освіти, цифрова компетентність учнів і освітян, інформатична освіта, цифрова педагогіка.
Людмила Булигіна
Інженерка Фізико-технічного інституту КПІ імені Ігоря Сікорського, керівниця секції «Кібербезпека» Київської МАН. Співзасновниця проєкту «Учитель іде в ЗСУ», переможниця Global Teacher Prize Ukraine 2022 в номінації «Вчителі-волонтери».
Ігор Завадський
Доктор фізико-математичних наук, професор факультету комп'ютерних наук та кібернетики Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Автор інтерактивного онлайн-підручника «ІТ-книга», модельних і навчальних програм та понад 20 підручників і посібників з інформатики. Співавтор Державного стандарту старшої профільної освіти. Головний науковий співробітник відділу математичної та інформатичної освіти Інституту педагогіки НАПН України. Сфера наукових інтересів: ІТ-освіта, системи інформаційного пошуку, квантові обчислення, бази даних.
Соціальна і здоров’язбережувальна
Соціальна та здоров’язбережувальна галузь сприяє формуванню покоління, яке відповідально ставиться до свого здоров’я, дбає про свою безпеку та особистий добробут. Вона виховує етичну свідомість, навчає підтримувати оточення і будувати стосунки, засновані на довірі та взаємоповазі.
Ця галузь розвиває важливі життєві навички, які допомагають вибудовувати здоровий спосіб життя, опановувати фінансову грамотність, зберігати баланс у житті та сприяти гармонії в суспільстві.
Познайомитися з експерт(к)ами
Олена Шиян
Лідерка експертної групи соціальної та здоров'язбережувальної освітньої галузі, професорка кафедри освітньої політики КЗ ЛОР «Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти», кандидатка педагогічних наук. Докторка наук з державного управління, співавторка державних стандартів, модельних навчальних програм, підручників, майстер-тренерка.
Анна Коваленко
Членкиня проєктного офісу з оновлення предмета «Захист України» та співавторка модельної навчальної програми, членкиня проєкту «Громадянська освіта: перезавантаження».
Вікторія Комарин
Випускниця програми лідерського розвитку через вчителювання в малих громадах «Навчай» від ГО «Навчай для України». Тренерка профорієнтаційного курсу для підлітків у співпраці з БФ «Generation+», співзасновниця проєкту освітньо-культурного обміну «Паралелі» для підлітків із прифронтових та деокупованих регіонів України, вчителька математики.
Тетяна Дрожжина
Вчителька історії та предмета «Здоров’я, безпека та добробут», фахівчиня з управління проєктами і програмами ГО «Едкемп Україна», координаторка всеукраїнського експерименту з упровадження програми СЕЕН, експертка і тренерка з недискримінації в освіті.
Тетяна Слободян
Викладачка Школи соціальної роботи Національного університету «Києво-Могилянська академія», консультантка UNFPA.
Валентина Успенська
Кандидатка педагогічних наук, PhD, відмінниця освіти України, доцентка кафедри теорії і методики змісту освіти та керівниця науково-дослідної лабораторії здоров'яспрямованої освіти КЗ «Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти». Регіональна координаторка соціальної і здоров'язбережувальної освітньої галузі в Сумській області. Сертифікована тренерка освітніх програм ЮНІСЕФ і МБФ «Міжнародний Альянс із ВІЛ/СНІДу в Україні», зокрема програм з формування здорового способу життя та соціальних навичок.
Алевтина Седоченко
Членкиня робочої групи з розроблення Державного стандарту базової та профільної освіти України, членкиня робочої групи з розроблення концепції професійної орієнтації у сфері освіти, співавторка модельної навчальної програми для 5–6 і 7–9 класів «Здоров'я, безпека, добробут», співавторка підручника «Здоров'я, безпека, добробут» для 5–6, 7–8 класів, співавторка низки посібників з профорієнтації «Я досліджую світ професій» для 3–4 та 5–6 класів.
Ірина Плешакова
Психологиня, гештальт-терапевтка, членкиня Національної психологічної асоціації, сертифікована експертка з профорієнтації підлітків, проєктна менеджерка профорієнтаційних програм, менеджерка проєктів психоемоційної підтримки для підлітків і дорослих, членкиня робочої групи з розроблення концепції професійної орієнтації у сфері освіти.
Мистецька
В основі мистецької галузі лежить практичний досвід. Діти занурюються у творчість через особисті експерименти та відкриття. Головне завдання — не просто пробудити в кожній дитині митця, а виховати людину, яка з радістю пірнає у творчий пошук і дослідження нового. Через взаємодію з різними видами мистецтва діти розвивають творче мислення, вчаться критично аналізувати побачене, відчувати красу й розуміти власні емоції.
А ще вчаться краще розуміти себе та інших. Вони відчувають, як музика може передавати емоції, як кольори впливають на настрій, як через творчість можна розповісти свою історію. І найголовніше — діти відкривають, яке це задоволення створювати щось нове та ділитися цим зі світом.
Познайомитися з експерт(к)ами
Лідерами експертної групи мистецької освітньої галузі є ГО «Музей сучасного мистецтва» — неприбуткова організація, яка має на меті розвиток екосистеми у сфері мистецтва, зокрема через створення нового типу професійної музейної інституції сучасного мистецтва в Україні. Організація заснована у 2020 році. Вона об’єднує та залучає художників, культурних працівників та експертів, які працюють із сучасним мистецтвом в Україні.
Ольга Балашова
Мистецтвознавиця, PhD, кураторка, викладачка. Співзасновниця ГО «Музей сучасного мистецтва» та Українського музею сучасного мистецтва. Співкураторка «Архіву мистецтва воєнного стану». Заступниця генерального директора Національного художнього музею України (2017–2020), викладачка кафедри теорії та історії мистецтва НАОМА (2009–2017). З 2015 року — викладачка Києво-Могилянської бізнес-школи. Сфера наукових інтересів: мистецтво та культура ХХ–ХХІ століття, мистецтво нових медіа, неофіційне радянське мистецтво.
Катерина Дідковська
Проєктна менеджерка експертної групи мистецької галузі. Проєктна менеджерка в ГО «Музей сучасного мистецтва», волонтерка в ГО «Український гірськолижний клуб» (зміна культури дозвілля).
Анфіса Дорошенко
Наукова працівниця Національного музею мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків.
Ольга Бутурлімова
Учителька в Іванковичівському ліцеї Феодосіївської сільської ради Обухівського району Київської області, кандидатка історичних наук.
Ольга Новікова
Мистецтвознавиця, PhD, викладачка історії мистецтва. Учителька в Київській дитячій школі мистецтв №2 імені М. Вериківського, завідувачка відділу мистецтва країн Сходу Національного музею мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків, докторка філософії, асистентка кафедри історії мистецтв Київського національного університету імені Тараса Шевченка.
Наталія Попович
Методистка в Закарпатському обласному центрі науково-технічної творчості учнівської молоді.
Марія Дуброва
Завідувачка відділу розвитку центрів науки НЦ «МАНУ». Має 8-річний досвід роботи в класичних музеях — Національному музеї Тараса Шевченка й Національному художньому музеї України. Вела інтегрований курс «Мистецтво» для учнів 8–11 класів у Славутицькому закладі загальної середньої освіти І–ІІІ ступенів №1 Київської області у 2019–2020 навчальному році.
Фізична культура
Від перших вдихів через рух ми пізнаємо світ, взаємодіємо одне з одним, самовдосконалюємося, висловлюємо емоції та долаємо виклики. Гра, танець, спорт, активний відпочинок — усе це не просто розвага, а спосіб формування особистості, свого тіла, характеру й мислення. Рух — це природний спосіб пізнання світу для сучасних школярів, адже саме через активність вони найкраще навчаються та запам'ятовують нову інформацію.
Фізична культура відкриває дітям шлях до щасливого й здорового життя: це про те, як залишатися активним у сучасному світі, керувати емоціями, будувати здорові звички на все життя, знайти свою активність чи спорт. А ще фізична культура відкриває шлях до різних професій — від учителів, тренерів, спортсменів до фізичних терапевтів і реабілітологів, спортивних менеджерів.
Познайомитися з експерт(к)ами
Лідерами експертної групи фізкультурної освітньої галузі є ГО «Рух JuniorS» — некомерційна громадська організація, яка популяризує фізичну активність серед дітей і молоді, змінює їхнє ставлення до уроків фізичної культури, допомагає знайти свої види спорту в позашкіллі, які б стали щоденною звичкою для поліпшення фізичного та ментального здоров'я.
Олександр Педан
Український телеведучий та громадський діяч. Співзасновник ГО «Рух JuniorS» і комунікаційної агенції «Рedan buro». Співавтор і співведучий ютуб-проєктів «УніверCheck» та «КоледжCheck», PhD-студент магістерської програми УКУ «Публічне управління та адміністрування», 7 років займається адвокацією змін у галузі фізичної культури, популяризатор здорового способу життя серед українців.
Марія Павлічук
Проєктна менеджерка експертної групи фізкультурної освітньої галузі, громадська діячка, освітня управлінка, телепродюсерка. Магістриня програми «Управління неприбутковими організаціями» Інституту лідерства та управління УКУ, директорка і співзасновниця ГО «Рух JuniorS», адвокатка змін у галузі фізичної культури. Організаторка численних заходів та проєктів щодо підвищення рухової активності школярів і популяризації здорового способу життя серед дітей та молоді, три з яких є Національними рекордами України.
Микола Ніга
Асистент кафедри фізичної культури та здоров’я людини, консультант Центру професійного розвитку педагогів, лектор і тренер НУШ в Інституті післядипломної освіти. Учитель-методист Чернівецької гімназії №15, член експертної ради ГО «Рух JuniorS» і координатор відкритих уроків з футболу в Чернівецькій області. Амбасадор проєкту «Пліч-о-пліч» у Чернівецькій області.
Світлана Зініна
Учителька фізичної культури вищої категорії, бере активну участь у спортивному розвитку громади, учителька «Школи JuniorS+». Працює за модельною навчальною програмою НУШ, активно впроваджує нові форми та методи роботи.
Оксана Мельниченко
Учителька фізичної культури вищої кваліфікаційної категорії, учителька-методистка Запорізької гімназії №91, тренерка НУШ за напрямом «Фізична культура». Членкиня експертної ради JuniorS. Активно впроваджує сучасні підходи до фізичної культури й організовує спортивне дозвілля для дітей.
Інна Омельяненко
Доцентка кафедри теоретичних основ і методики фізичного виховання Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка, кандидатка наук з фізичного виховання і спорту, співавторка підручника «Теорія і методика фізичного виховання школярів», співрозробниця державних стандартів базової і профільної середньої освіти, модельної навчальної програми «Фізична культура. 7–9 класи», модуля освітнього застосунку «Мрія».
Галина Коломоєць
Заступниця директора Інституту модернізації змісту освіти, кандидатка педагогічних наук, старша дослідниця, заслужена працівниця освіти України, психологиня, фасилітаторка, авторка наукових праць і методичних матеріалів з фізичної культури, патріотичного виховання та української національної ідентичності.
Марія Глоба
Консультантка Центру професійного розвитку педагогічних працівників (м. Черкаси), має 24 роки педагогічного стажу. Викладає фізичну культуру в Черкаській спеціалізованій школі І–ІІІ ступенів №13. Співавторка Державного стандарту профільної освіти, експертка мережі «Школи JuniorS+», членкиня експертної ради ГО «Рух JuniorS».
Андрій Боляк
Заступник голови Комітету з фізичного виховання та спорту МОН України, кандидат наук з фізичного виховання та спорту, почесний працівник фізичної культури та спорту України, президент Федерації чирлідингу й чирспорту України. Співавтор державних стандартів базової та профільної середньої освіти, автор модельних навчальних програм з фізичної культури для 5–9 класів, автор 42 наукових праць.
Ліана Копилова
Вчителька фізичної культури Києво-Печерського ліцею №171 «Лідер», учителька-методистка, заслужена вчителька України, педагогиня-тренерка Нової української школи. Сертифікована інструкторка проєктів «Дитяча легка атлетика», «Відкриті уроки футболу», тренерка з адаптивної фізичної культури проєкту «Kids Autism Games» для дітей з розладом аутистичного спектра.
Олексій Карабут
Учитель фізичної культури Бучанського ліцею №9, учитель-методист, амбасадор НУШ, призер та переможець фахових всеукраїнських конкурсів. Засновник творчого клубу «3D», відповідальний за освітній напрям, а саме: застосування інноваційних форм і методів навчання з метою зміни мотивації через поглиблення знань  про фізіологічні процеси організму.
Наталія Сороколіт
Докторка наук з фізичного виховання та спорту, заслужена вчителька України, академікиня відділення спорту, фізичної культури та ерготерапії Національної академії наук вищої освіти України. Професорка кафедри теорії та методики фізичної культури Львівського державного університету фізичної культури імені Івана Боберського, професорка кафедри освітньої політики Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти. Співавторка фізкультурної освітньої галузі та компетентнісного потенціалу галузі в Державному стандарті початкової освіти, Державному стандарті профільної середньої освіти, навчальних програм з фізичної культури для учнів 5–11 класів закладів загальної середньої освіти, а також Типової освітньої програми з фізичної культури для учнів 1–4 класів НУШ.

Відповіді, які ви шукали

Що таке освітня галузь?
Освітня галузь обʼєднує споріднені предмети й курси. Наприклад, до природничої освітньої галузі належать фізика, хімія, біологія, астрономія як окремі дисципліни, або ж як природничі інтегровані курси.
Навіщо створювати концепції освітніх галузей?
Сучасний світ змінився через пандемію і війну, тому освіта потребує оновлення. Учні мають здобувати знання й уміння, які застосують у житті, а не просто теорію. Зараз в освіті є як успішні практики, так і ті, що вже не працюють. Концепції допоможуть систематизувати всі проблеми та знайти рішення, які будуть ефективними в довгостроковій перспективі. Головна мета — зробити освіту сучасною й корисною для життя.
Яка практична користь концепцій?
Концепції детально пояснюють, як ефективно впроваджувати державні стандарти освіти. Вони не змінюють їхніх вимог, а допомагають їх краще виконати. На основі концепцій створять програми професійного розвитку вчителів, які пілотуватимуть оновлення освітніх галузей, і навчальні програми для 5 класів. Розроблять рекомендації для авторів підручників та інших навчальних матеріалів. Також спроєктують моделі сучасних кабінетів — природничих лабораторій, майстерень, мистецьких студій. 

Найголовніше — концепції допоможуть вибудувати цілісну систему навчання з 1 до 12 класу. Учителі отримають путівник для викладання предметів та інтегрованих курсів, що сприятиме формуванню в учнів практичних знань і вмінь, які можуть знадобитися в житті.
Коли чекати результатів?
Перші напрацювання опублікуємо навесні 2025 року. До цього проводитимемо регулярні опитування вчителів, щоб зрозуміти їхні потреби й проблеми. Збиратимемо думки учнів про те, яких знань їм бракує. Враховуватимемо побажання батьків щодо поліпшення навчання їхніх дітей.
Що буде після розроблення концепцій?
Увесь пакет (концепції, програми й навчальні матеріали) протестують з вересня 2025 року. Спочатку апробують три освітні галузі: мистецьку, технологічну та природничу для 5 класів.
Як і коли концепції вплинуть на освіту?
Завдяки роботі експертів над концепціями освітніх галузей відбудуться такі зміни:
переглянуть підхід до створення підручників: запропонують нові формати, додатково до традиційних (робочі зошити, посібники, електронні чи цифрові рішення), типи і види завдань, дизайн, а також апробацію та експертизу;
оновлять переліки обладнання для кабінетів і лабораторій та розроблять гайдбуки для кожної освітньої галузі щодо обладнання та дизайну просторів.
зʼявиться цифровий портал, на якому будуть розміщені путівники для кожної освітньої галузі. Учителі зможуть використовувати їх для розроблення навчальних програм, уроків, діагностувальних робіт за групами результатів. Також цим ресурсом можуть користуватися розробники програм і підручників. Портал міститиме конкретні цифрові інструменти, що синхронізують очікувані результати з компетентнісним потенціалом кожної галузі, наскрізними вміннями та конкретними прикладами видів діяльності.